دنیاهای موازی و تودرتو
 
مدرسه عشق
مدرسه ی نمونه آزادگان
 
 
چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, :: 22:23 ::  نويسنده : عله

 نخست، دنیایی که وجود آن رادقیقا احساس میکنیم (همین زمین، ستارگان و سیاره ها) را برای سادگی دنیای آشکار می نامیم. دنیای آشکارهمانی هست که خود را در آن می بینیم، درک میکنیم، زندگی عادی خود را انجام می دهیم، روابط فیزیکی، شیمیایی و غیره را در آن کشف میکنیم، از عظمت و پیچیدگی آن گاهی بشدت شگفت زده می شویم و …. رابط بین ما با این دنیا احساسات و تفکرات ما هستند. گاهی موضوعاتی مبهم در همین دنیای آشکار مطرح می شود. مانند اینکه آیا کسان دیگری غیر ما در در این دنیا زندگی می کنند یا خیر. اگر آری کجا؟ سیاره های دوردست یا در همین نزدیکی ما؟ ماهیت آنها چیست؟ و پرسشهای دیگر.
ولی آیا ما تنها همین دنیای آشکار را داریم و یا ممکن است دنیاهای موازی دیگری هم باشند؟ برای روشن شدن مطلب می توان به نمونه هایی از دنیاهای ساده ای که در بازی های رایانه ای ساخته می شوند اشاره کرد. یک بازی رایانه ای می تواند ما را به داخل خود ببرد. گاهی پیروزی در آن طعم پیروزی می دهد و شکست هم طعم شکست. هنگامی که شخص متمرکز بر بازی است واقعا خود را درون محیط بازی می بیند و شرایط محیط بازی را درک میکند. بنابراین شخص وارد یک دنیای دیگری به نام دنیای مجازی و کامپیوتری شده است. حال هر چقدر این بازی پیشرفته تر و با کیفیت بالاتری باشد، فرد خود را بیشتر درون این دنیای مجازی احساس می کند. گاهی هم افراد با هم وارد یک دنیای کامپیوتری میشوند (مانند بازیهای شبکه ای) و بنابراین یک جامعه ی کوچک را درون این دنیای مجازی تشکیل می دهند. (می توانید به متن "
دنیای مجازی و هدف" نیز مراجعه کنید). نکته مهم در این دنیاهای کامپیوتری این است که همگی زیر مجموعه ای از این دنیای آشکار هستند و بنابراین تابع قوانین آن. گاهی این دنیاهای کامپیوتری در حین اینکه همگی زیر مجموعه ای از این دنیای آشکار هستند ولی کاملا از هم مستقلند و سیستم جداگانه ای دارند و البته گاهی هم رابطه ها و پیوندهایی نیز میانشان ممکن است برقرار باشد. هنگامی که به این دنیاهای کامپیوتری نگاه میکنیم ممکن است برخی از آنها بسیار پیچیده باشند ولی هنگام مقایسه در مقابل دنیای آشکار عملا ناچیز به نظر می آیند.
حال آیا ممکن است که خود این دنیای آشکار نیز زیر مجموعه ای از یک دنیای دیگر باشد؟ و یا اینکه دنیاهای مستقل و مجزای دیگری هم وجود داشته باشند که هیچ رابطه ی خاصی با این دنیای آشکار نداشته باشند؟ آیا ما تنها جزیی از این دنیای آشکار هستیم و یا اینکه در دنیاهای دیگر هم وجود داریم؟
برای احتمال دادن وجود دنیاهای دیگر کافی است به خودمان نگاه کنیم. با نگاهی به خود متوجه ی داشتن "درک از وجودمان" می شویم که در متنهای پیشین به عنوان روح نامگذاری شد (برای توضیح بیشتر می توانید به متنهای "
انسان = ربات + روح" و "درک از وجود" مراجعه نمایید). این روح و یا درک از خویشتن به حدی پیچیده است که نمی توان آن را جزیی از دنیای آشکاری که میشناسیم بدانیم. نکته ی جالب دیگر این است که هر چقدر توجه ما به دنیای آشکار کمتر شود (مانند دور کردن تمرکز از احساست و فعالیتهای مغزی (یا نوعی مدیتیشن)) بیشتر متوجه روح مان و یا همان درک از خویشتن میشویم. پس قویا به نظر میاید که این روح کاملا جزیی از دنیای آشکار نیست چرا که به هیچ وجه قابل تعریف و یا حتی حدس زدن در مورد ماهیت آن بر پایه ی دنیای آشکار نمی باشد. این یک نمونه برای احتمال دادن بیشتر بر وجود دنیاهای دیگر به غیر از دنیای آشکار می باشد که ما احتمالا جزی از آنها هستیم (موارد دیگری نیز برای تایید این ادعا می تواند وجود داشته باشند).
حال این موضوعها مطرح می شوند که دنیاهای دیگر چگونه اند؟ موازی و مستقل؟ تودرتو، وابسته، و یا بصورت زیر مجموعه ای از یکدیگر؟ و شاید مخلوطی از همه ی موارد…؟ در نهایت آن مجموعه مادری که شامل همه دنیاها هست را دنیای مادر می نامیم. هیچ چیز خارج دنیای مادر نیست و این دنیا کاملترین است. هر چه که هست از دنیاها گرفته تا ما و خدا(یان) احتمالی و غیره همگی داخل این دنیای مادر می باشند. شاید دنیای آشکار ما در مقابل این دنیای مادر هیچ باشد (همانطور که برخی دنیاهای کامپیوتری در مقابل دنیای آشکار تقریبا هیچند). تقریبا کسی دنیاهای کامپیوتری را خیلی جدی نمی گیرید. برخی دنیاهای کامپیوتری حتی به راحتی با قطع برق نابود و با بازگشت برق از نو متولد می شوند. آیا دنیای آشکار ما هم این چنین است؟ هنگام غوطه ور شدن در دنیای کامپیوتری ما جزیی از آن حساب خواهیم شد، ولی با این وجود همچنان بطور قویتری جزیی از دنیای آشکار نیز هستیم. این رابطه میان این دنیای آشکار و دنیای مادر نیز می تواند وجود داشته باشد. به عبارت دیگر هر چند ما در دنیای آشکار خود را درک می کنیم و جزیی از آنیم ولی در عین حال به طور قویتری جزیی از دنیاهای بالاتری هم باشیم.
کلا پرسشها و ابهامات پیچیده و فراوانی در مورد رابطه ی ما با دنیاهای دیگر و یا رابطه ی میان خود دنیاها با هم می تواند پیش بیاید، که البته این متن تنها بیشتر برای مطرح کردن اصل موضوع بوده است تا تحلیل تئوریهای موجود



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


علی دانش آموزی نمونه در مدرسه ای نمونه. علی ااااااااااااااااااااااااااااک
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 160
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1